Welcome to my Blog!

Sunday, April 17, 2011

MINGGU 9 : Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Atas Talian Menjadi Brosur, News Letter, dan Kad Pengumum

  • Mengedit boleh didefinisikan sebagai menyunting. Mengedit bahan atas talian pula bermaksud menggunakan perisian yang terdapat dalam internet.
  • Terdapat pelbagai perisian internet yang berkaitan untuk penyuntingan ini dan perisian yang disediakan di internet tidak dapat dimuat turun ke dalam komputer.
  • Penggunaan perisian atas talian dapat menyediakan bentuk atau design yang menarik dan terkini. Bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, maklumat mestilah berkaitab dengan sukatan.
Antaranya ialah :

Bagi mulakan mengedit bahan pengajaran dan pembelajaran di atas talian. Beberapa langkah perlu diikuti.

Langkah 1 :

Bagi mengedit bahan atas talian. Pilih satu perisian yang bersesuaian. Sebagai contohnya mengedit bahan pembelajaran bahasa melayu menjadi brosur dengan menggunakan

http://www.mybrochuremaker.com/signup/success


Langkah 2 :

Layari laman web tersebut dengan menaip semula alamat pada enjin pencari, setelah berjaya melayari laman web tersebut. Anda dikehendaki mendaftar akaun pengguna terlebih dahulu. Nama dan email serta kata aluan diperlukan bagi tujuan mendaftar


Langkah 3 :

Satu paparan selamat datang akan dilayarkan. Setelah itu ketik pada kolum new project yang terdapat di ‘homepage’. Setelah itu isi nama bagi projek yang hendak dijalankan. Dan ketikkan pada butang “create new”


Langkah 4 :

Satu paparan ditayangkan dengan menunjukkan beberapa pilihan bentuk brosur. Ketik pada reka bentuk yang dipilih.


Langkah 5 :

Pilih satu tema brosur, berikan sedikit masa kepada talian internet untuk memuat turun tema yang dipilih. kemudian pilih bahagian yang hendak di edit terlebih dahulu, teruskan mengedit brosur tersebut dengan masukan maklumat yang berkaitan.


Langkah 6 :

  • Maklumat dikemas kini dan hasil kerja di simpan. Siaplah satu brosur berkaitan dengn pengajaran Bahasa Melayu.
  • Bagi mengaplikasikan kemahiran bahasa, guru bolehlah mengadakan variasi aktiviti kepada pelajar. Antara aktiviti yang di cadangkan ialah murid membaca petikan yang terdapat dalam petikan Brosur dan murid menjawab soalan yang terdapat atau dari petikan Brosur

0 comments:

Post a Comment